• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • cyan color
  • red color

_

Member Area
Rendőrségi hírek PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Administrator   
2009. január 26. hétfő, 19:21

Ezúton szeretnénk ismételten felhívni a lakosság a lakosság figyelmét a közlekedési szabályok betartására.

A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják.

Minden közlekedőnek figyelmébe ajánlom, hogy mindenkit haza várnak.

 

Az illetékességi területünkön a jövőben kiemelt ellenőrzésekre fog ismételten sor kerülni, továbbra is fokozottan ellenőrizzük.

-          a kerékpárral közlekedőket

-          az elsőbbségadási szabályok betartását

-          a biztonsági öv és a biztonsági gyermekülés használatát.

-          a megállások szabályszerűségét.

2008-ban közel 600 esetben lettek figyelmeztetve gépkocsivezetők a megállási szabályok be nem tartása miatt. A figyelmeztetések hatására egyáltalán nem csökkent a szabálysértők száma ezért a szabályokat megsértőkkel szemben minimálisan helyszíni bírság kiszabására fog, sor kerülni.

 

A rendőrök helyszínbírságot csak a helyszínen szabhatnak ki. A hatósági jelzés alapján beazonosított szabálysértővel szemben szabálysértési eljárást vagy közigazgatási bírság kiszabását kezdeményezhetnek. A közigazgatási bírság összegét a 410/2007.(XII.29) Kormány rendelet 1-7 mellékelte tartalmazza, pl. a megállás tilalmára vonatkozó rendelkezések megszegővel szemben 30.000.Ft bírság kiszabására kerül sor.

 

A szabálysértésekről általában videofelvételt készítünk, azonban azok csak a szabálysértési feljelentés alapján elrendelt eljárásban kerülnek felhasználásra. 

 

Szeretnénk ha ebben az évben is a tavalyihoz hasonlóan minimális közlekedési baleset következne be és ezért továbbra is alkalmazni fogjuk a szabálysértőkkel szemben a zéró tolarenciát.              

 

A közlekedési szabályok betartása továbbra is folyamatosan ellenőrzésre kerülnek és minden szabálysértővel szemben, a jogszabályokban meghatározott szankciót fogjuk alkalmazni.

 

A területünkön bekövetkezett kerékpáros balesetet elemezve az alábbi szabályokat nem tartották be:

 

A  kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek egyértelműen meghatározzák, hogy mik  a kötelező tartozékok :

- két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,

 - hangjelző berendezéssel, amely csak csengő lehet,

-  egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpával,

-  egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,

- hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,

-  legalább az első keréken legalább 1 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával).

A jogszabály kimondja, hogy a kerékpár lámpáinak olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók és ezért az úgynevezett villogok nem megfelelők.

Lakott területen kívül láthatósági mellény viselése kötelező, de lakott területen belül is ajánlom.

 

A járművezetők számára a KRESSZ egyértelmű szabályokat állapít meg:

Előzni abban az esetben szabad, ha

- az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;

- az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;

- a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.

- az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár  irányjelzéssel jelezni kell.

 

Irányjelzést kell alkalmazni, aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.

 

A város úthálózata átlagosan 5 - 6 méter széles, így egy forgalmi sáv 2,5 - 3 méter széles. Egy átlagos gépkocsi szélessége 2 méter. Amennyiben a kerékpáros szabályosan közlekedik az úttest bal szélére húzódva akkor kb.80 cm foglal el a saját szélességét is beleszámolva , kikerülése – előzése esetén,  legalább ugyanennyi távolságot érdemes megtartani.

Összeadva ezeket a számadatokat egy kerékpáros kikerülése – előzése esetén az úttest szélétől a gépkocsi jobb szélének 1,6 méterre kellene lennie és így a felező vonalat is átkell lépnie ezért azt irányjelzéssel is kell jeleznie.

 

A tapasztalatunk alapján a fent leírtakat nagyon sokszor nem tartják be, ezért az elkövetkező időben az alábbiakat  szabályok betartását kiemelten fogjuk ellenőrizni:

- A kerékpárok kötelező tartozékait

- A  megfelelő oldaltávolság betartását

- A gépjárművezetők és kerékpárosokra is kötelező irányjelzés szabályainak betartását.

 

Felhívom a szabályszegők figyelmét, hogy a kiszabott helyszínbírságok mellett bűntettő pontok kiszabására is sor fog kerülni.

 

 

Szeretném felhívni a lakosság figyelmét ismételten, hogy saját és mások biztonsága érdekében, ha gyanús személyeket vagy cselekményt lát, hívják a 107 segélyhívó számot vagy a gyorstelefonszámot 06- 30- 6634231, hogy minél hamarabb segíteni tudjunk.

 

 

 

Fekésházi Szabolcs r.szds

Mb.őrsparancsnok